Kajian linguistik dapat diolahkan
melalui tiga paksi utama, dengan titik hujungnya dihuraikan di bawah:
- Sinkronik lwn Diakronik: Linguistik sinkronik (huraian) adalah berkenaan dengan bentuk sesuatu bahasa pada masa yang tertentu; sebaliknya, linguistik diakronik (sejarah) mengkaji perubahan-perubahan yang berlaku dalam sebuah bahasa atau keluarga bahasa dengan berlalunya masa.
- Teori lwn Gunaan: Linguistik teori (atau am) adalah berkenaan dengan rangka-rangka untuk memerihalkan bahasa-bahasa dan teori-teori individu dari segi aspek-aspek bahasa yang sejagat, manakala linguistik gunaan mempergunakan teori-teori ini untuk bidang-bidang yang lain.
- Konteks lwn Autonomi: Linguistik konteks adalah berkenaan dengan tempatnya bahasa di dunia ini: fungsi sosialnya, bagaimana ia diperoleh, bagaimana ia dihasilkan dan dikesan. Linguistik autonomi atau bebas mengolahkan bahasa semata-mata untuk tujuan sendiri, selain daripada eksternaliti-eksternaliti yang berkait dengan sesebuah bahasa. Kekadangnya, istilah-istilah makrolinguistik dan mikrolinguistik dipergunakan untuk istilah masing-masing bagi dikotomi ini.
Berdasarkan dikotomi-dikotomi ini,
cendekiawan-cendekiawan yang hanya merujuk kepada diri dengan mudah sebagai ahli
linguistik atau ahli linguistik teori tanpa sebarang pembatasan,
cenderung melibatkan diri dalam linguistik autonomi, teori, dan sinkronik yang
telah diakui sebagai teras disiplin ini.
Penyelidikan linguistik telah dikejar oleh berbagai-bagai jenis pakar
yang mungkin tidak bersependapat; sebagaimana yang dikatakan oleh Russ
Rymer dengan gaya yang ranggi:
"Linguistik dapat dipertahankan
sebagai harta yang amat dipertikaikan dalam alam akademik. Ia direndam dengan
darah para pemuisi, serta ahli teologi, falsafah, filologi, psikologi, biologi, antropologi, dan neurologi, bersama dengan apa-apa darah yang boleh diperah daripada
ahli-ahli nahu." 1
Peringkat linguistik teori
Linguistik teori sering dibahagikan kepada sebilangan bidang yang berasingan
untuk dikaji dengan lebih kurang tersendiri. Bahagian-bahagian berikut kini
telah diperakui secara meluas:
-Fonetik
ialah kajian bunyi-bunyi bahasa manusia.
-Fonologi
atau fonemik ialah kajian pola-pola bunyi asas bagi seseuatu bahasa.
-Morfologi
ialah kajian struktur dalaman bagi perkataan-perkataan.
-Sintaksis
ialah kajian bagaimana perkataan-perkataan digabungkan untuk membentuk
ayat-ayat yang bertatabahasa.
-Semantik
ialah kajian makna perkataan-perkataan semantik leksikal dan bagaimana
perkataan-perkataan digabungkan untuk membentuk ayat-ayat yang bermakna.
-Pragmatik
ialah kajian bagaimana pengungkapan (baik secara literal, mahupun secara
kiasan) digunakan dalam perbuatan-perbuatan komunikasi.
-Linguistik
sejarah ialah kajian bahasa-bahasa yang hubungan sejarahnya telah diakui
melalui persamaan dalam perbendaharaaan kata, pembentukan kata, dan sintaksis.
-Tipologi
linguistik ialah kajian ciri-ciri tatabahasa yang digunakan merentasi semua
bahasa manusia.
-Silistik
linguistik ialah kajian gaya dalam bahasa-bahasa.
-Analisis
wacana ialah kajian ayat-ayat yang disusun menjadi teks.
Bagaimanapun, kepentingan tersendiri
bagi setiap bidang tidak diakui secara sejagat, dan hampir semua ahli
linguistik bersetuju bahawa bahagian-bahagian ini amat bertindih. Walaupun
demikian, setiap bidang mempunyai konsep-konsep teras yang menggalakkan
penyelidikan dan penyiasatan cendekiawan yang penting.
Sedangkan teras linguistik teori
adalah berkenaan dengan mengkaji bahasa-bahasa pada sesuatu ketika yang
tertentu (biasanya kini), linguistik diakronik memeriksa bagaimana bahasa
berubah dengan berlalunya masa, kekadang selama berabad-abad. Linguistik
sejarah mempunyai sejarah yang kaya (kajian linguistik tumbuh daripada
linguistik sejarah) dan asas teori yang kuat untuk mengkaji perubahan bahasa.
Di dalam universiti-universiti di Amerika Syarikat, sudut pandangan bukan sejarah kelihatan lebih berkuasa.
Sebagai contoh, banyak kelas linguistik permulaan hanya meliputi linguistik
sejarah secara sepintas lalu. Peralihan dalam tumpuan ke sudut pandangan bukan
sejarah bermula dengan Saussure dan menjadi berpengaruh dengan Noam Chomsky.
Sedangkan linguistik teori adalah
berkenaan dengan mencari dan menghuraikan gambaran
umum kedua-dua untuk bahasa-bahasa tertentu dan untuk antara semua bahasa, linguistik gunaan
mengambil dapatan-dapatan ini dan menggunakannya untuk bidang-bidang
yang lain. Seringnya, linguistik gunaan merujuk kepada penggunaan
penyelidikan linguistik dalam pengajaran bahasa, tetapi dapatan-dapatan
penyelidikan linguistik juga telah digunakan untuk banyak bidang yang lain.
Banyak bidang linguistik gunaan pada
hari ini melibatkan penggunaan komputer secara eksplisit. Sintesis pertuturan
dan pengecaman pertuturan menggunakan pengetahuan fonetik dan fonemik untuk
memberikan antara muka suara kepada komputer. Penggunaan linguistik pengiraan dalam penterjemahan mesin, penterjemahan dibantu komputer,
dan pemprosesan bahasa sejadi
merupakan bidang-bidang yang amat berhasil pada tahun-tahun kebelakangan ini
disebabkan oleh kuasa perkomputeran yang semakin meningkat. Pengaruhnya telah
mempunyai kesan yang besar kepada teori-teori sintaksis dan semantik, kerana
pemodelan teori-teori sintaksis dan semantik dengan menggunakan komputer
memaksa teori-teori menjadi operasi-operasi boleh hitung dan
memberikan asas matematik yang lebih ketat.
Linguistik konteks ialah bidang yang
linguistik berinteraksi dengan disiplin-disiplin akademik yang lain. Sedangkan
linguistik teori teras mengkaji bahasa semata-mata untuk tujuan sendiri,
bidang-bidang linguistik antara disiplin mengkaji bagaimana bahasa berinteraksi
dengan dunia.
Sosiolinguistik, linguistik antropologi,
dan antropologi linguistik
merupakan sains sosial yang mengkaji interaksi-interaksi linguistik dengan
masyarakat pada keseluruhannya.
Psikolinguistik dan neurolinguistik menggabungkan sains perubatan
dengan linguistik. Bidang-bidang linguistik merentasi disiplin termasuk pemerolehan bahasa,
linguistik evolusi,
lingusitik pengiraan,
serta sains kognitif.
Penyelidikan-penyelidikan yang kini
dilakukan di bawah nama "linguistik" adalah deskriptif
semata-mata; ahli-ahli linguistik cuba menjelaskan sifat bahasa tanpa membuat
sebarang pertimbangan nilai atau mencuba mencartakan hala-hala bahasa masa
depan. Walaupun demikian, terdapat banyak ahli profesional dan amatur yang juga
mempreskripsikan atau menetapkan peraturan-peraturan bahasa sebagai
piawai untuk diikuti oleh orang-orang lain.
Para preskriptivis cenderung
didapati di kalangan pendidik bahasa dan wartawan, dan bukannya dalam
lingkungan ahli linguistik akademik pada dirinya. Mereka mempunyai
tanggapan-tanggapan yang jelas tentang apa yang betul dan apa yang salah, dan
mungkin mempertanggungjawabkan diri untuk memastikan bahawa generasi yang
berikut akan menggunakan jenis bahasa yang paling mungkin akan menyebabkan
"kejayaan"; jenis bahasa itu seringnya merupakan akrolek sesuatu bahasa yang tertentu. Alasan-alasan untuk sikap
mereka yang tidak bertoleransi terhadap "penggunaan salah" mungkin
termasuk ketidakyakinan terhadap neon, hubungan-hubungan dengan
loghat-loghat yang tidak dikenan secara sosial (iaitu basilek), atau hanya percanggahan dengan teori-teori kesayangan
mereka. Versi keterlaluan preskriptivisme boleh didapati di kalangan penapis
yang misi peribadi mereka adalah untuk menghapuskan perkataan-perkataan dan
struktur-struktur yang dianggap mereka sebagai memusnahkan masyarakat.
Para deskriptivis sebaliknya tidak
menerima tanggapan para preskriptivis tentang "penggunaan tidak
betul". Mereka mungkin memerihalkan penggunaan-penggunaan orang itu
sebagai "idiosinkratik" atau mereka mungkin mendapati sesuatu
ketetapan (atau peraturan) yang dipatuhi oleh penggunaan-penggunaan
tersebut (berbeza dengan andaian preskriptif yang lazim bahawa penggunaan
"buruk" adalah tidak teratur). Dalam konteks kerja
luar, linguistik huraian
merujuk kepada kajian bahasa yang menggunakan pendekatan deskriptivis.
Perkaedahan deskriptivis adalah lebih serupa dengan perkaedahan saintifi dalam
bidang-bidang lain.
Kebanyakan ahli linguistik sezaman
mengandaikan bahawa bahasa pertuturan
adalah lebih asas dan oleh itu, adalah lebih penting daripada bahasa
tulisan. Alasan-alasan untuk sudut
pandangan ini termasuk:
- Pertuturan nampaknya merupakan sejagat manusia, manakala terdapat banyak budaya dan komuniti pertuturan yang tidak mempunyai sebarang komunikasi tulisan;
- Manusia belajar untuk bertutur dan memproses bahasa-bahasa pertuturan dengan lebih mudah dan lebih awal, berbanding dengan penulisan;
- Sebilangan ahli sains kognitif memperdebatkan bahawa otak mempunyai "modul bahasa" yang semula jadi, dengan pengetahuan dianggap datangnya daripada mengkaji pertuturan lebih daripada mengkaji tulisan, khususnya kerana bahasa dalam bentuk pertuturan dianggap merupakan penyesuaian evolusi, manakala penulisan merupakan rekaan yang lebih terkini.
Sudah tentu, ahli-ahli linguistik
bersetuju bahawa kajian terhadap bahasa tulisan adalah berfaedah dan bernilai. Bagi
penyelidikan linguistik yang menggunakan kaedah-kaedah linguistik korpus
dan linguistik pengiraan, bahasa tulisan seringnya adalah lebih sesuai untuk
memproses jumlah data linguistik yang besar. Korpus besar untuk bahasa
pertuturan adalah susah untuk dicipta dan dicari, dan biasanya ditranskripsikan
dan ditulis.
Walau bagaimanapun, kajian tentang
sistem-sistem tulisan pada dirinya telah dianggap sebagai satu cabang linguistik
tersendiri.
Rencana utama: Sejarah linguistik
Di India
kuno, ahli nahu Sanskrit,
Pāṇini (k.k. 520–460 SM),
ialah ahli linguistik terawal yang diketahui dan sering diakui sebagai pengasas
linguistik. Beliau termasyhur untuk merumuskan 3,959 peraturan morfologi Sanskrit dalam teksnya, Aṣṭādhyāyī, yang masih digunakan pada hari ini. Tatabahasa
Sanskrit Pāṇini's adalah amat sistematik dan teknikal. Pendekatan analisisnya
termasuk konsep-konsep fonem, morfem, dan kata dasar
yang hanya dikenali oleh ahli-ahli linguistik barat sekitar dua milenium
kemudian. Peraturan-peraturannya memerihalkan morfologi Sanskrit dengan penuh
tanpa sebarang lebihan. Satu akibat tumpuannya terhadap keringkasan ialah
struktur yang amat tidak intuitif yang mengingatkan kita tentang "bahasa
mesin" sezaman (bertentangan dengan bahasa-bahasa atur cara "boleh
dibaca manusia"). Peraturan-peraturan logis dan tekniknya yang canggih
telah mempengaruhi ahli-ahli linguistik kuno dan moden secara meluas.
Tolkāppiyar (k.k. abad ke-3 SM),
ahli linguistik India Selatan, menulis Tolkāppiyam,
karya tatabahasa bahasa Tamil yang masih digunakan pada hari ini. Bhartrihari (k.k. 450–510) merupakan lagi seorang penulis teori linguistik bahasa Indo-Arya yang penting. Beliau membina teori bahawa tindakan
pertuturan mempunyai tiga peringkat: (1) pengkonsepan; (2) pelaksanaan
pertuturan; dan (3) pemahaman oleh pentafsir. Kerja Pāṇini dan Bhartrihari
mempunyai pengaruh yang amat penting dalam banyak gagasan asas yang dicadangkan
oleh Ferdinand de Saussure,
profesor bahasa Sanskrit, yang telah dianggap secara meluas sebagai bapa
linguistik struktur moden.
- Jakob Grimm yang mereka prinsip peralihan konsonan dalam penyebutan yang dikenali sebagai Hukum Grimm pada tahun 1822;
- Karl Verner yang menemui Hukum Verner;
- August Schleicher yang mencipta "Stammbaumtheorie";
- Johannes Schmidt yang mengembangkan "Wellentheorie" ("model gelombang") pada tahun 1872;
- Ferdinand de Saussure yang merupakan pengasas linguistik struktur moden;
- Edward Sapir yang merupakan tokoh terkemuka dalam linguistik struktur Amerika. Beliau adalah salah seorang pertama yang memeriksa dengan teliti hubungan-hubungan antara kajian bahasa dengan antropologi. Perkaedahannya mempunyai pengaruh yang kuat kepada semua penggantinya.
- Noam Chomsky yang tatabahasa transformasi generatifnya, model bahasa formal yang dikembangkan di bawah pengaruh gurunya, Zellig Harris, telah menjadi model yang utama sejak dekad 1960-an. Zellig Harris pula dipengaruhi oleh Leonard Bloomfield.
Ahli-ahli linguistik dan aliran
pikiran penting yang lain termasuk:
- Michael Halliday yang tatabahasa fungsian sistemiknya telah diikut secara meluas di United Kingdom, Kanada, Australia, China, dan Jepun;
- Dell Hymes yang mengembangkan pendekatan pragmatik yang dipanggilnya "Etnografi Pertuturan";
- George Lakoff, Leonard Talmy, dan Ronald Langacker yang merupakan perintis dalam bidang linguistik kognitif;
- Charles Fillmore dan Adele Goldberg yang dikaitkan dengan tatabahasa binaan; dan
- ahli-ahli linguistik, termasuk Leonard Talmy, Talmy Givon, dan Robert Van Valin, Jr., yang mengembangkan berbagai-bagai kelainan yang dipanggil mereka sebagai fungsionalisme.
- Abjad Fonetik Antarabangsa (IPA), sebuah sistem yang digunakan untuk menulis dan meniru bunyi-bunyi pertuturan manusia.
- SAMPA, sebuah transkripsi ASCII-sahaja untuk IPA yang digunakan oleh sesetengah penulis. Sila lihat laman web SAMPA.
|
- Filologi, kajian mengenai teks dan bahasa kuno
- Masalah-masalah linguistik yang belum diatasi
- Sejarah linguistik
- Senarai ahli linguistik
- Senarai topik linguistik
- Senarai topik linguistik asas, halaman yang direka bentuk untuk menyusun maklumat mengenai linguistik dalam Wikipedia
- Strukturalisme
- Aitchison, Jean (1995) Linguistics: An Introduction. London: Hodder & Stoughton; London: Hodder Headline, 1999, edisi ke-2.
- Akmajian, Adrian et al (2001), Linguistics, edisi ke-5, Percetakan MIT. (ISBN 0-262-51123-1)
- Hudson, G. (2000) Essential Introductory Linguistics. Oxford: Blackwell.
- Lyons, John (1995), Linguistic Semantics, Percetakan Universiti Cambridge. (ISBN 0-521-43877-2)
- Napoli, Donna J. (2003) Language Matters. A Guide to Everyday Questions about Language. Percetakan Universiti Oxford.
- O'Grady, William D., Michael Dobrovolsky & Francis Katamba [ed.] (2001), Contemporary Linguistics, Longman. (ISBN 0-582-24691-1) - Peringkat Bawah
- Taylor, John R. (2003), Cognitive Grammar, Percetakan Universiti Oxford. (ISBN 0-19-870033-4)
- Trask, R. L. (1995) Language: The Basics. London: Routledge.
- Ungerer, Friedrich & Hans-Jorg Schmid (1996), An Introduction to Cognitive Linguistics, Longman. (ISBN 0-582-23966-4)
- Fauconnier, Gilles
- (1995), Mental Spaces, edisi ke-2, Percetakan Universiti Cambridge. (ISBN 0-521-44949-9)
- (1997), Mappings in Thought and Language, Percetakan Universiti Cambridge. (ISBN 0-521-59953-9)
- & Mark Turner (2003), The Way We Think, Basic Books. (ISBN 0-465-08786-8)
- Rymer, m.s. 48, dipetik dalam Fauconnier dan Turner, m.s. 353
- Sampson, Geoffrey (1982), Schools of Linguistics, Percetakan Universiti Stanford. (ISBN 0-8047-1125-9)
- Sweetser, Eve (1992), From Etymology to Pragmatics, edisi cetak kembali, Percetakan Universiti Cambridge. (ISBN 0-521-42442-9)
- Bloomfield, Leonard. Language.
- Burgess, Anthony
- (1964), Language Made Plain
- (1992), A Mouthful of Air
- Deacon, Terrence (1998), The Symbolic Species, WW Norton & Co. (ISBN 0-393-31754-4)
- Deutscher, Guy, Dr. (2005), The Unfolding of Language, Buku Metropolitan (ISBN 0-8050-7907-6) (ISBN 978-0-8050-7907-4)
- Hayakawa, Alan R & S. I. (1990), Language in Thought and Action, Harvest. (ISBN 0-15-648240-1)
- Pinker, Steven
- (2000), The Language Instinct, edisi cetak kembali, Perennial. (ISBN 0-06-095833-2)
- (2000), Words and Rules, Perennial. (ISBN 0-06-095840-5)
- Rymer, Russ (1992), Annals of Science dalam "The New Yorker", 13 April
- Sapir, Edward. Language.
- Saussure, Ferdinand de. Cours de linguistique générale [Kursus dalam linguistik am].
- Aronoff, Mark & Janie Rees-Miller (Eds.) (2003) The Handbook of Linguistics. Penerbitan Blackwell. (ISBN 1-4051-0252-7)
- Asher, R. (Ed.) (1993) Encyclopedia of Language and Linguistics. Oxford: Percetakan Pergamon. 10 jilid.
- Bright, William (Ed) (1992) International Encyclopedia of Linguistics. Percetakan Universiti Oxford. 4 jilid.
- Brown, Keith R. (Ed.) (2005) Encyclopedia of Language and Linguistics (edisi ke-2). Elsevier. 14 jilid.
- Bussmann, H. (1996) Routledge Dictionary of Language and Linguistics. Routledge (diterjemahkan daripada bahasa Jerman).
- Crystal, David
- (1987) The Cambridge Encyclopaedia of Language. Percetakan Universiti Cambridge.
- (1991) A Dictionary of Linguistics and Phonetics. Blackwell. (ISBN 0-631-17871-6)
- (1992) An Encyclopaedic Dictionary of Language and Languages. Oxford: Blackwell.
- Frawley, William (Ed.) (2003) International Encyclopedia of Linguistics (edisi ke-2). Percetakan Universiti Oxford.
- Malmkjaer, Kirsten (1991) The Linguistics Encyclopaedia. Routledge (ISBN 0-415-22210-9)
- Trask, R. L.
- (1993) A Dictionary of Grammatical Terms in Linguistics. Routledge. (ISBN 0-415-08628-0)
- (1996) Dictionary of Phonetics and Phonology. Routledge.
- (1997) A student's dictionary of language and linguistics.
- (1999) Key Concepts in Language and Linguistics. London: Routledge.
Wikiversity Wikibooks mempunyai maklumat lanjut mengenai:
- Subbidang menurut Persatuan Linguistik Amerika
- Glosari istilah linguistik dan glosari Perancis<->Inggeris di SIL Antarabangsa
- Bahagian "Linguistik" dalam Bibliografi Teori Kesusasteraan, Ulasan, dan Filologi, J. A. García Landa (Universiti Zaragoza, Sepanyol)
- Linguistik Pengintegrasi
- Panduan Permulaan untuk Ahli Linguistik, Bahagian Satu – Gambaran keseluruhan yang lucu tentang berbagai-bagai cabang linguistik dan pengamal-pengamalnya. Terdapat juga Bahagian Kedua.
- Senarai Ahli Linguistik
- Portal Ahli Linguistik Inggeris-Sepanyol
- Lingformant: Sains Linguistik dalam Berita
- Leksikon Linguistik – dicipta oleh Johan Kerstens, Eddy Ruys, dan Joost Zwarts di Institut Linguistik OTS Utrecht, Universiti Utrecht]
- Jurnal Penyelidikan Linguistik
- Forum Ahli Linguistik Inggeris-Sepanyol
Tiada ulasan:
Catat Ulasan